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Docentes

Biografia

Nuno António tem um doutoramento em Ciências e Tecnologia de Informação pelo ISCTE-IUL, mestrado em administração e gestão hoteleira pela Escola de Administração, Hotelaria e Turismo da Universidade do Algarve e é licenciado em engenharia de software pelo ISMAT. Os seus interesses de investigação estão relacionados com a aplicação de Machine Learning, Text Mining, Data Mining e Big Data em hotelaria e turismo, retalho, saúde e outros domínios. O seu trabalho foi publicado em importantes revistas científicas e conferências, incluindo o International Journal of Contemporary Hospitality Management, Cornell Hospitality Quarterly, Journal of Travel Research, Information Technology & Tourism, Data Science Journal, IEEE ICMLA, entre outros. Nuno António é diretor de tecnologia da Itbase/WareGuest, uma empresa especializada no desenvolvimento de software e sistemas de suporte a decisão para hotelaria e retalho. Para além disso, é professor assistente convidado de Machine Learning, Big Data, Data Mining e Social Media Analytics na Nova IMS. Nuno é certificado em Business Intelligence, especialização de Business Analytics pela TDWI - The Data-Warehousing Institute. É certificado como ScrumMaster e membro da Scrum Alliance e é também certificado como gestor de projetos associado pela IPMA - International Project Management Association.

Publicações Cientificas

Antonio, N., Rita, P., & Saraiva, P. (2022)

Effectiveness of COVID-19 Vaccines: Evidence from the First-Year Rollout of Vaccination Programs. Vaccines, 10(3), 1-19. [409]. https://doi.org/10.3390/vaccines10030409

Oliveira, A. S., Renda, A. I., Correia, M. B., & António, N. (2022)

Hotel customer segmentation and sentiment analysis through online reviews: An analysis of selected European markets [Segmentação de clientes hoteleiros e análise de sentimento através de avaliações online: uma análise de mercados europeus selecionados]. Tourism & Management Studies, 18(1), 29-40. https://doi.org/10.18089/tms.2022.180

Antonio, N., De Almeida, A., & Nunes, L. (2022)

Data Mining and Predictive Analytics for E-tourism. In Z. Xiang, M. Fuchs, U. Gretzel, & W. Höpken (Eds.), Handbook of e-Tourism (pp. 1-25). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-05324-6_29-1

Silva, H., António, N., & Bacao, F. (2022)

A Rapid Semi-automated Literature Review on Legal Precedents Retrieval. In G. Marreiros, B. Martins, A. Paiva, B. Ribeiro, & A. Sardinha (Eds.), Progress in Artificial Intelligence: 21st  EPIA Conference on Artificial Intelligence, EPIA 2022, Lisbon, Portugal, August 31–September 2, 2022, Proceedings (pp. 53-65). (Lecture Notes in Artificial Intelligence; Vol. 13566). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-16474-3_5

Aguilar Madrid, E., & Antonio, N. (2021)

Short-term electricity load forecasting with machine learning. Information (Switzerland), 12(2), 1-21. [50]. https://doi.org/10.3390/info12020050

António, N., & Rita, P. (2021)

COVID-19: The catalyst for digital transformation in the hospitality industry? Tourism & Management Studies, 17(2), 41-46. https://doi.org/10.18089/tms.2021.170204

António, N., Rita, P., & Saraiva, P. (2021)

COVID-19: Worldwide Profiles during the First 250 Days. Applied Sciences, 11(8), 1-21. [3400]. https://doi.org/10.3390/app11083400

Correia, M. B. (Guest ed.), António, N. (Guest ed.), & Ribeiro, F. P. (Guest ed.) (2021)

Special Issue "Online Reviews in Tourism and Hospitality: Different Methods and Applications". Information (Switzerland).

Sá, G., & António, N. (2021)

Mapping information systems maturity: the case of the Portuguese hospitality industry. Tourism & Management Studies, 17(4), 7-21. https://doi.org/10.18089/tms.2021.1704

Serra, M., Antonio, N., Henriques, C., & Afonso, C. M. (2021)

Promoting Sustainability through Regional Food and Wine Pairing. Sustainability, 13(24), 1-22. [13759]. https://doi.org/10.3390/su132413759

Vong, C., Rita, P., & António, N. (2021)

Health-related crises in tourism destination management: A systematic review. Sustainability (Switzerland), 13(24), 1-28. [13738]. https://doi.org/10.3390/su132413738

Afonso, C. M., Serra, M., Almeida, C. M., & Antonio, N. (2021)

Desenvolvimento de questionários de Delphi em Tempo Real no LimeSurvey: uma abordagem Design Science Research. In A. Rocha, R. Goncalves, F. G. Penalvo, & J. Martins (Eds.), Proceedings of CISTI 2021 - 16th  Iberian Conference on Information Systems and Technologies (pp. 1-6). (Iberian Conference on Information Systems and Technologies, CISTI). IEEE Computer Society Press. https://doi.org/10.23919/CISTI52073.2021.9476554

Camacho P., de Almeida A., António N. (2021)

Perdigão, F., Correia, M. B., & António, N. (2021)

Tripadivisor reviews: Users' multiple posts may be tampering with your online reviews research results. In XIII International Tourism Congress, Reinventing tourism for upcoming challenges: Book of Abstracts (pp. 204-205). Centre for Tourism Research, Development and Innovation (CiTUR) .

António, N., & Rita, P. (2020)

March 2020: 31 days that will reshape tourism. Current Issues in Tourism. [Advanced online publication on 25 december, 2020]. https://doi.org/10.1080/13683500.2020.1863927

Antonio, N.; Correia, M.B.; Ribeiro, F.P. (2020)

Exploring User-Generated Content for Improving Destination Knowledge: The Case of Two World Heritage Cities. Sustainability, 12, 9654. Link: https://doi.org/10.3390/su12229654

Nuno Antonio , Ana de Almeida , Luís Nunes (2020)

A hotel’s customers personal, behavioral, demographic, and geographic dataset from Lisbon, Portugal (2015-2018). Data in Brief (Available online 24 November 2020, 1065832020). doi: https://doi.org/10.1016/j.dib.2020.106583

Rita, P., & António, N. (2020)

Promotion of inclusive tourism by national destination management organizations. Worldwide Hospitality and Tourism Themes. https://doi.org/10.1108/WHATT-07-2020-0068

Ribeiro, F. P., António, N., & Correia, M. B. (2020)

Uma abordagem metodológica para a análise comparativa de comentários de viagens on-line de duas cidades património mundial da UNESCO – Coimbra (Portugal) e Salamanca (Espanha). In C. H. Henriques, P. D. A. B. César, V. B. M. Herédia, & M. C. Moreira (Eds.), Turismo e História: Perspectivas sobre o Patrimônio da Humanidade no Espaço Ibero-Americano (pp. 335-362). EDUCS Ensino. https://www.ucs.br/educs/arquivo/ebook/turismo-e-historia-perspectivas-sobre-o-patrimonio-da-humanidade-no-espaco-ibero-americano/

António, N., Almeida, A. de, & Nunes, L. (2019)

Predictive models for hotel booking cancellation: a semi-automated analysis of the literature. Tourism & Management Studies, 15(1), 7-21. https://dx.doi.org/10.18089/tms.2019.15011

Antonio, N., de Almeida, A., & Nunes, L. (2019)

An Automated Machine Learning Based Decision Support System to Predict Hotel Booking Cancellations. Data Science Journal, 18(1), 32. DOI: http://doi.org/10.5334/dsj-2019-032

Antonio, N., de Almeida, A., & Nunes, L. (2019)

Big Data in Hotel Revenue Management: Exploring Cancellation Drivers to Gain Insights Into Booking Cancellation Behavior. Cornell Hospitality Quarterly, 60(4), 298–319. https://doi.org/10.1177/1938965519851466

Antonio, N.; Almeida,A. M. de & Nunes, L. (2018)

Hotel booking demand datasets. Data in Brief, 22(february), 41-49. DOI:10.1016/j.dib.2018.11.126

Phillips, P., Antonio, N., de Almeida, A., & Nunes, L. (2019)

The Influence of Geographic and Psychic Distance on Online Hotel Ratings. Journal of Travel Research. https://doi.org/10.1177/0047287519858400

Borralho, C. M., António, N., Serra, M. & Afonso, C. M. (2019)

Produtores de vinho do Algarve no

Ribeiro, F. P., Correia, M. B. & António, N. (2019)

Uma abordagem metodológica para a análise

Antonio, N.& Serra, F. (2018)

Software as a Service: an effective platform to deliver holistic Hotel Performance Management SystemsSoftware como um Serviço: uma plataforma eficaz para oferta de sistemas holísticos de gestão da performance hoteleira. Tourism & Management Studies, 14(Especial), 25-35. https://dx.doi.org/10.18089/tms.2018.14SI103

Antonio, N., de Almeida, A., Nunes, L. et al. (2018)

Hotel online reviews: different languages, different opinions. Information Technology & Tourism 18, pp. 157–185. https://doi.org/10.1007/s40558-018-0107-x

Antonio, N., de Almeida, A., Nunes, L., Batista, F. and Ribeiro, R. (2018)

Hotel online reviews: creating a multi-source aggregated index. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(12), 3574-3591. https://doi.org/10.1108/IJCHM-05-2017-0302

António, N., de Almeida, A. & Nunes, L. (2018)

Predictive models for hotel booking cancellation: a

Antonio, N.; Almeida, A. de & Nunes, L. (2017)

Predicting Hotel Booking Cancellation to Decrease Uncertainty and Increase Revenue, 3(2):25-39.DOI:10.18089/tms.2017.13203

Antonio,N.; Almeida, A. M. de & Nunes, L. M. M. (2017)

Using Data Science to Predict Hotel Booking Cancellations. In P. Vasant & Kalaivanthan M. (Eds.), Handbook of Research on Holistic Optimization Techniques in the Hospitality, Tourism, and Travel Industry,pp. 140-166. IGI-Global.ISBN: 9781522510543. DOI:10.4018/978-1-5225-1054-3.ch006

Antonio, N.; Almeida, A. de & Nunes, L. (2017)

Predicting Hotel Bookings Cancellation with a Machine Learning Classification Model. 16th  IEEE International Conference on Machine Learning and Applications (ICMLA), Cancun, 2017, pp. 1049-1054.

António, N. & Serra, F. (2015)

The use of design science research in the development of a performance management system for hospitality. Dos Algarves: A Multidisciplinary e-Journal, 26(2): 23-46. DOI: 10.18089/DAMeJ.2015.26.2.2.

Antonio,N.; Serra,F.; Afonso, C. M. & Ribeiro, C. (2013)

Aplicação de um modelo de gestão de receitas: estudo de caso numa unidade hoteleira no Algarve. In C. Henriques, I. Monteiro, F. Serra, J. Santos & P. Águas (Eds.), Inovação e qualidade na hotelaria, pp. 173-191. (TMs Conferences Studies, 2013). Universidade do Algarve. ISBN: 978-989-8472-37-3